Djungelboken The Musical – familjeparker har sett den!

Några dagar efter jul tog jag med äldste sonen Isac (8) och hans jämnåriga kompis Isabelle på Djungelboken The Musical!

Det kändes spännande och härligt, för även om vår familj är väldigt aktiva när det gäller parkbesök har vi inte betat av så många kulturella aktiviteter för barn. Och verkligen inte musikaler i Stockholm, eller någon annanstans heller för den delen.

Föreställningen hade premiär den 11 november i Stockholm och kommer att turnera över hela landet under våren 2019 en bit in i mars. Riktigt bra så att inte sådana här fina föreställningar inte bara är tillgängliga om man bor i huvudstaden.

Kända namn i fin familjeföreställning

I skådespelarensemblen finns exempelvis kända namn som Jakob Stadell (Shere khan), Monica Backman (Kaa men även Mowglis mamma) samt Tilde Fröling som gör debut i musikalsammanhang. Hon spelar en av gamarna som hänger med överallt där Shere Khan smyger fram. En annan artist som har sin musikaldebut i och med Djungelboken är Mendéz. Han spelar en gibbonbapa som är kung över sin flock.

Storyn är produktionsbolaget Dröse & Norbergs egen tolkning av den klassiska sagan från 1894, skriven av Rudyard Kipling. Många av oss som är föräldrar idag har nog sett Disneyfilmen Djungelboken när vi växte upp. Därför tror jag verkligen att alla generationer har utbyte av föreställningen, inte bara för att den har medryckande sång- och dansnummer. Mowgli spelas av Nils Axelsson och han liksom de övriga skådespelarna gör sina roller väldigt bra och trovärdigt; både sång- och rörelsemässigt.

I Stockholm visas musikalen på Waterfront Congress Center vilket är en ypperlig lokal för ändamålet. Bra med toaletter och försäljning av lite smått och gott i pausen. Dessutom hade de föredömligt nog ställt ut vattenkaraffer och pappersmuggar vid varje ingång vilket var kanon, det var ganska varmt i lokalen (något jag tänkte särskilt på när jag senare såg skådespelarna springa runt i sina tjocka pälsdräkter…).

Trovärdig djungelkänsla

Vi hade jättebra platser på parkett rad 7 och kunde verkligen ta in vad som hände på scen (vi var extra tacksamma för detta då sonen ser dåligt och det nyligen uppdagats att hans glasögon måste bytas…). Det började roligt med bus av en apa som försökte smita och inte ville bli infångad. Alla barnen var engagerade och skrattade!

Bredvid scenen fanns också stora skärmar så att även dem som satt långt bak eller högt upp skulle kunna se. Här fick vi även en extra presentation innan allt började. Jag var mycket imponerad av scenografin som jag tyckte var fin med ruin- och djungelkänsla och en LED (?) skärm längst bak som visade ett vattenfall och djungelmiljö.

Så till storyn. Mowgli är en pojke som kommer bra överens med djuren och gärna leker med dem istället för andra barn. Sorgligt nog brinner hans by ner och han blir ensam i djungeln där han blir omhändertagen av Baloo som i denna uppsättning har två björnungar, Liv och Lycka – fantastiskt söta och bra spelade. Barnen tyckte också mycket om dem. 🙂

Bra tempo och skådespelarinsatser

Vad som sedan sker i den två timmar långa föreställningen ska vi inte avslöja för mycket av men det blir både spännande, fartfyllt, mycket musik och dans. Tempot och intresset hålls uppe hela tiden och balansen mellan prat och musik var helt rätt.

Några höjdpunkter var scenen med ormen Kaa som hade en väldigt fin kostym samt rörelsemönster liksom den stora konfrontationen mellan tigern Shere Khan och Mowgli som i sista stund förstås klarar sig. Att han kan hantera eld blir både hans räddning men också anledning till att han måste tillbaka till en människoby där han kan sälla sig till ”de sina”.

Som vuxen kunde jag inte låta bli att blir rörd och dra flyktingparalleller när Baloo på slutet sjunger till Mowgli ”Du kom till oss med din sorg…”, men att alla har en plats, något att dela med sig av. Det finns också lite sedelärande inslag som detta att eld är farligt. Allt är dock bra balanserat, det blev aldrig ”jobbigt övertydligt”.

Vår enda kritik var att det fanns ett par – tyckte vi – helt onödigt inslag av fula ord och svordomar. Sonen Isac reagerade först och sedan även jag. De kunde bytas ut i dialogen utan att andemeningen går förlorad tycker vi. I övrigt var det en mäktig och bra musikal och nu kan vi inte vänta på nästa; Robin Hood som kommer i oktober 2019!

Praktiska fakta

I Stockholm visas Djungelboken the Musical även den 6 januari och den 16 Mars, kl. 13.00 och 17.00 båda dagarna. Ytterligare datum och orter i landet där föreställningen turnerar kan ni läsa om på Dröse & Norbergs hemsida.

Ett par ord om ålder. Musikalen vänder sig till ”alla mellan 3 och 100” och vår yngste son är ju snart 3, men jag tyckte ändå det var rätt beslut att inte ha med honom då jag tror han skulle tyckt vissa scener var lite skrämmande plus att det hade varit långt för en 3-åring att sitta still.

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.